Olej arganowy: właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne

Olej arganowy: właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne


Olej arganowy ma wiele cennych właściwości, dzięki którym jest zarówno doskonałym dodatkiem do dań, jak i znakomitym kosmetykiem.

Olej arganowy to jeden z najtrudniej dostępnych olejów na świecie. Wytwarza się go z drzewa arganowego, które rośnie tylko w południowo-zachodniej części Maroka. Sam proces pozyskiwania ekstraktu zajmuje wiele czasu, co również nie pozostaje bez wpływu na jego wysoką cenę. Z tych powodów olej arganowy określany jest jako „płynne złoto Maroka”.

 

 

2 rodzaje oleju arganowego

 

Olej arganowy znajduje zastosowanie zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce. Do pielęgnacji skóry używa się jednak innej jego odmiany. Dlatego przyjęło się odróżniać olej arganowy spożywczy od kosmetycznego. Ten pierwszy pozyskiwany jest z prażonych nasion drzewa arganowego; ma ciemnozłotą barwę i orzechowy smak. Ten drugi natomiast powstaje w wyniku tłoczenia nieprażonych nasion, jest więc o wiele jaśniejszy i wydziela nieco kwaskowatą woń. Ze względu na swoje właściwości pielęgnacyjne nadaje się idealnie do nawilżania skóry, zwłaszcza suchej i wrażliwej.

 

 

Nienasycone kwasy tłuszczowe

 

Olej arganowy zawiera ogromne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych (stanowią one aż 80% wszystkich tłuszczów zawartych w ekstrakcie), które:

  • zapobiegają rozwojowi kamicy żółciowej,

  • zmniejszają ryzyko rozwoju choroby wrzodowej,

  • obniżają poziom "złego" cholesterolu, jednocześnie zwiększając stężenie „dobrego”,

  • zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy,

  • zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu,

  • przeciwdziałają chorobie wieńcowej i zakrzepicy,

  • mają działanie przeciwzapalne,

  • łagodzą objawy choroby Alzheimera, Parkinsona, cukrzycy i stwardnienia rozsianego,

  • wpływają korzystnie na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego, wątroby i nerek.

 

Warto jednak podkreślić, że nadmiar nienasyconych kwasów tłuszczowych może być szkodliwy dla zdrowia, dlatego nie należy przesadzać z olejem arganowym, zwłaszcza że jest on bardzo kaloryczny (100 g ma ok. 800 kalorii).

 

 

Antyoksydanty

 

Olej arganowy jest również bogaty w antyoksydanty: związki fenolowe, karotenoidy i witaminę E. 100 ml oleju pokrywa 50% zapotrzebowania organizmu na fenole. Substancje te chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników (o których przeczytacie więcej na product-port.com), a więc również przed chorobami nowotworowymi. Oprócz tego antyoksydanty zapobiegają chorobom serca, w tym chorobie wieńcowej.

 

Olej arganowy dodaje się do potraw mięsnych i rybnych tuż przed podaniem (aby nie stracił swoich właściwości). Nie zaleca się więc smażyć na nim mięsa czy ryb – najlepiej smakuje na zimno. Na bazie oleju arganowego można też przyrządzać sosy i marynaty. Jego charakterystyczny, orzechowy smak nadaje potrawom orientalną nutę.

 

  • Copyrights by Moda. Uroda. Styl. | fashionelle.pl | Facebook | Google+ | Twitter